søndag den 22. december 2013

Snik snak - fødslen part 2

I dag er det 18 måneder siden lillepigen kom til verdenen, og her kommer part 2 af fødslen, det er et langt indlæg så læs det du gider ;D
- Jeg kan langt fra huske alt hvad der skete under fødslen, men en del af det kan jeg huske. 

Klokken 21 begyndte der at komme nogle gode plukkeveer. De var ikke som sådan hårde, men som de næste par timer gik, kunne jeg mærke, at de tog til i styrke, og da klokken var omkring 23 var jeg ikke længere i tvivl om, det var veer. C kom hjem lige her omkring. Han havde siddet og hygget over i klubben med den anden træner og pigerne, og vidste ikke hvad der imellemtiden skete herhjemme. Der var jo ingen grund til at han skulle værre hjemme og se mig have plukkeveer. 
Veerne blev ved med at tiltage i styrke, og timen mellem klokken 23 og 00 gik jeg rundt og rundt i lejligheden. Jeg havde egentlig forestillet, at jeg skulle lægge på sofaen og se en film, når jeg rigtig fik veer, men jeg kun slet ikke holde til at lægge ned eller sidde for dens sags skyld. Klokken 00 ville jeg ringe til fødegangen, men C mente, at vi da lige skulle tage tid mellem veerne. Det var ok for mig bare det ikke tog flere timer. Som minutterne gik blev C mere og mere stille, for til sidst at spørge mig om, jeg viste, hvor lang tid, der skulle være imellem veerne? og hvor lang tid de skulle vare? I øjeblikket kunne jeg intet huske. Der var kun et minut mellem veerne og de varede i 45-55 sekunder. Vi endte med at ringe til fødegangen, som absolut skulle snakke med mig. Ikke lige det der stod som nummer 1 på min ønskeseddel. Jeg havde overhovedet ikke lyst til var at skulle forklarer hvor, hvornår og hvordan!! Samtalen resulterede i at vi skulle ringe igen om en time, men allerede en halv time efter måtte C ringe til dem igen. Igen igen skulle jeg snakke med jordemoderen, men jeg måtte hurtigt sande, at jeg simpelthen ikke kunne koncentrere mig om veerne og jordemoderens uendelige mange spørgsmål. Så det fik C til opgave mens jeg vandrede videre rundt og rundt i lejligheden. Underboen måtte have troet at der var elefanterne løs ovenpå!! :)
15 minutter efter sidder vi i bilen på over til sygehuset, fødegangen og et nyt liv som forældre. Jeg var døsens nervøs for at skulle sendes hjem igen. Jeg havde jo kun haft rigtige veer siden klokken 23 - 2 timer som førstegangs kan umuligt have givet noget!! Jeg blev undersøgt, af samme forstående og rolige jordemoder, som dagen før. Hun havde haft tilkalder vagt dagen før. AKTIV FØDSELS -3cm var dommen, så ikke nok med jordemoderen havde ret så skulle hun også være en del af lillepigens fødsel. 
Jeg havde et ønske om, at jeg skulle føde i vand. Tror mit ønske skyldtes, det idylliske billede jeg havde i mit hoved om, at hun blev født ind i samme element som hun kom fra. Badekarret blev gjort klar, og imens fik jeg lov til at skifte tøj og hygge under en varm bruser. Vi var de eneste på fødegangen den nat - ingen stress ingen klokker der ringede, ingen skiftende jordemoder, der var bare ro. Jeg kom i vandet og her agerede jeg forsøgskanin for jordemoderens nåle, hun ville gerne prøve lidt akupunktur. Hele tiden var vi mandsopdækket, men på en eller anden måde formåede hun at være der uden, at man rigtig bemærkede hende.
Efter en time i vandet måtte jeg op. Jeg kunne simpelthen ikke klarer det mere. Igen begyndte jeg at vandre. Vandre er åbenbart min måde at håndtere smerte på. Jordemoder hjalp C med at lægge de rigtig pres på min lænd, mens jeg havde veer, det var simpelthen så skønt og nyttigt. C blev min personlige massør den nat. Det eneste, der skulle til var et kald og så stod han der. C mente helt klart, at hans job var det hårdeste op og ned i stolen (med et smil på læben) Hvilket udløste en latter over fra jordemoderen. Vi hyggede, grinede og snakkede, når der var vepause, og når veerne overtog min krop var alle stille - eller sådan opfattede jeg det. Måske fordi jeg gik ind i mig selv virkede alt stille?
Klokken var nu passeret 3 og jeg blev tjekket. 4-5 cm. FUCK kun 4 cm. lige pludselig var alting ikke så hyggeligt længere. 2 timer med veer og kun 1-2 cm.. Arrrggg det var jo ikke planen. Jeg havde de sidste kvarter mærket veerne som blev ved med at tage til i styrke. Skulle jeg virkelig går 5-10 timer mere med den nuværende smerte?? Jeg havde for starten af haft en drøm om ingen bedøvelse. Jeg havde glædet mig til at mærke smerten og lade naturen tager over. Lige pludselig virke bedøvelse tiltalene, men jeg var lidt stædig og i samråd med jordemoder, blev jeg sendt i et varm bad. Har I nogensinde tænkt på hvor meget vand sådan en fødegang bruger??

Det første fem minutter under bruseren var fantastik. Men derefter var det uudholdeligt. Jeg kunne ikke rumme vandet og mine smerter. - Pivskid ja tak.. I følge C endte jeg faktisk med at gå nøgen hen mod toiletdøren med ordene "JEG VIL HJEM NU"
.. Nu kommer der en del som kun optræder som små glimt... Vi kommer tilbage til fødestuen... Jeg skal på toilettet, men skal jeg intet derude.... Jeg vandre rundt i stuen... Jeg kan næsten ikke stå, mens jeg har veer.. Klokken er nu 4:15 og jordemoderen foreslår bedøvelse, og jeg takker efter meget overtalelse ja til bistikkene.. Jeg fik kun 1 bistik - jordemoderen havde aldrig set en reagerer så voldsomt på det - jeg var helt ned på knæene.. Jordemoder foreslå epi, da jeg jo ikke er så langt i forløbet... efter nogen overvejelse takker jeg ja.. Jeg vil på toilettet igen, men jordemoderen vil først tjekke mig.... Jeg skal op på biksen, men jeg kan slet ikke rumme at lægge ned... I en vepause bliver jeg tjekket... 
10 cm - lige pludselige fik jordemoder travlt, fødelejet skulle gøre klart.. Jeg havde på godt en time udvidet mig fra 4-5 cm til 10 cm.. Så kan jeg bedre forstå, at det gjorde så ondt. Et par minutter efter ligger jeg på biksen. 
Lige pludselig går alting stærkt IGEN.. Lillepigens hjertelyd dykker, men vil ikke rigtig stige igen. Der bliver tilkaldt en masse personer. Alle kommer hen til mig for at sige hej, men for at være ærlig kan jeg ikke huske nogle af dem mit fokus lå et andet sted.
Skulle jeg nu miste lillepigen?? Jordemoder meddelte, at hun ville tage hende med kop, men indtil da skulle jeg presse, når der var veer. Jeg kunne ikke mærke presseveerne længere. Jeg pressede konstant - Frygten for at miste havde overtaget min krop fuldstændigt. Kun 1-3 minutter efter meddelelsen om koppen blev en pige født klokken 4:38. 3timer 38 minutter efter vi ankom på sygehuset. Lillepigen havde det godt. Alt var Idyll eller næsten alt, for under fødslen havde lillepigen leget supermand med hånden op ved hovedet, hvilket resulterede i en mild 3 gradsbristning til mor. 
Da det var en 3. gradsbristning ville jordemoder ikke sy mig. Jeg skulle derfor opereres. Det var to muligheder enten fuld narkose eller epi. For mig var det klart, når jeg ikke kunne få C og lillepigen med til operationen skulle det være fuld narkose. Jeg var blevet lovet, at operationen kun ville tage 1 time og, at C og lillepigen ville være der når jeg vågnede. Lillepigen nåede kun at lægge ved mig i kort tid, får jeg blev hentet. 3 timer senere vågnede jeg på opvågningen helt alene. 
Tiden på sygehuset herefter forløb fint..
Men jeg vil aldrig kunne tænke tilbage på den egentlig meget nemme fødsels uden at føle mig snydt. Jeg havde glædet mig så meget til timerne efter fødslen, hvor det bare var os, den lille nye familie på fødestuen, glædet mig til den kedelige toast, flaget på vognen, den første ble, det først tøj, vejningen, mållingen, skulle lægge hud mod hud - bare at være en del af hendes første timer. Jeg havde forberedt mig på kejsersnit, jeg havde overvejet muligheden af en flerdøgns fødsel, jeg var klar til at gå 2 uger overtid, men jeg havde ikke overvejet, at jeg IKKE ville være der i de første par timer af vores nye liv.. Og det slog hårdt..

    
     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

I LOVE comments <3