torsdag den 19. september 2013

SUKKERPOLITIK

Sukkerpolitik? - Hvor går grænsen? Er det ved de lyseboller? Eller saftevanden???

I Hjørring kommune kører man en nul-sukkerpolitik, hvilket betyder, at fødselsdagskage og det hyggelige glas saftevand om fredagen er forbudt, i hvert tilfælde hvis det indeholder sukker. Nogle forældre synes, at det er fedt med denne nul-sukkerpolitik, men jeg er IKKE en af dem. Jeg får lyst til at stikke hovedet ned i toilettet, bare jeg høre ord: nul-sukkerpolitik. Forstå mig ret, jeg ønsker ikke, at min datter skal tvangsfodres med sukker og søde sager!! Men jeg vil altså hellere have, at hun får sukker fremfor sødemiddel. Jeg vil blive stiktosset, hvis jeg finder nogen igang med at give min datter disse kunstige fremstillede sukkerarter. Der er jo en grund til, at man foreksempel frarådes at drikke light sodavand i graviditeten. 
Personligt ser jeg nul-sukkerpolitik som en bjørnetjeneste. Jeg har set flere børn, hvor forældrene har kørt en hård sukkerpoltik, hvor de nu har givet slip pga. alderen - og ja hvis jorden var en chokoladekugle ville de æde hele kloden!! Hvor imod dem som har fået lov har lært "alt med måde"-princippet. (denne antagelse er hvad jeg selv har set blandt vores venner og familie - måske det fungerer anderledes ved andre??)
Vi ønsker, at Ofelia skal lære "alt med måde" fremfor at lave forbud for hende. Det er blandt andet også grunden til, at vi har valgt at sende vores guld i en privat dagpleje. Der må de nemlig godt får mere end et halvt stykke frugt om dagen, der må de gerne spise den bolle, de selv har været med til at lave, og der må julemanden gerne dele en godtepose ud med pebernødder og rosiner. Især det med de spiselige traditionerne er vigtigt for mig. Jeg vil gerne have, at Ofelia forbinder pebernødder og clementiner med julen og påskeæg med påsken. Og som vores liv ser ud nu, er det ikke sikkert, at jeg/vi har tid til lave alle de spiselige traditioner med hende. Derfor ser jeg det som et kæmpe puls, at de må giver og lave det med dem. 

Nu tror man jo nok, at vi altid har en slik skål stående herhjemme, men det er ikke tilfældet. Chokolade ja det har vi en gang imellem. Men når vi hygger herhjemme sker det oftest med hjemmelavet popcorn, frugt, kiks/knækbrød og hjemmebagt kage. - det er ikke for at skære ned på sukkeren, at valget af det spiselige hygge er således, men fordi jeg ikke bryder mig om alle de kunstige ting, de propper i slikket.
Såå det vi får mest sukker igennem herhjemme er weekend-sodavanden (ja der er også en masse lort i!! - I know. Men jeg elsker sodavand), og det bliver blandet med vand, hvis man er en lille diva.
Ravnemor ?? ja det vil nogen måske mene.. Men jeg gør, hvad jeg/vi mener er bedst for vores lille diva.

Hvordan er sukker-politikken hjemme ved jer?? 



P.s. Det er ikke et angrib på de forældre, som kører en nul-sukkerpolitik. Vi forældre gør, hvad vi mener er bedst for VORES børn. - Så jeg vil gerne undskylde på forhånd, hvis jeg støder nogen, det var bestemt ikke meningen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

I LOVE comments <3